De ‘Divergent’-series (3)

Vandaag had ik een discussie met iemand over de ‘Divergent’-series geschreven door Veronica Roth. Dat zat me aan het denken om zelf eens te recenseren en hier begin ik dan. 

Ik zal de drie boeken recenseren in drie verschillende delen. Met vandaag: het derde deel ‘Samensmelting’



Het derde deel vond ik zowel verassend als minder goed als de twee voorafgaande. Het was dikker en op een of andere manier las het ook moeilijker. Al moet ik zeggen dat ik het einde echt wel fantastisch goed vond. Het was simpel maar duidelijk, eenvoudig maar mooi, triestig maar aanmoedigend. Alles wat een goed einde zou moeten hebben, al is het anders dan het einde van de ‘Harry Potter’-series of de ‘Hunger Games’-series. Maar misschien vond ik juist dat er zo goed aan.

Verder heb ik niet veel opmerkingen buiten het feit dat ik het soms nogal lastig vond over te schakelen tussen de verschillende narrators. Hoewel ik het eigenlijk ook best intressant en leuk vond een andere mening te lezen. Kortom het was een geslaagde afsluiter van een geslaagde reeks. Binnen enkele jaren lees ik ze zeker opnieuw en natuurlijk kijk ik al uit naar zowel ‘Insurgent’ en ‘Allegiant’ verfilmd te zien worden.

Mijn favoriete quote deze keer is meer een stuk tekst, net zoals de vorige keer. Deze keer weer in het Nederlands mits ik dit als cadeau heb gekregen:

Ik hou van mijn broer. Ik hou van hem, en hij staat te bibberen van angst bij de gedachte dat hij zal sterven. Ik hou van hem en het enige waar ik aan kan denken, het enige wat er door mijn hoofd gaat, zijn de woorden die ik een paar dagen geleden tegen hem sprak: ik zou jou nooit naar je eigen terechtstelling brengen.
-Beatrice ‘Tris’ Prior (Divergent 3, Samensmelting p. 327)

Geef een reactie

