De ‘Divergent’-series (1)

Hallo iedereen!

Vandaag had ik een discussie met iemand over de ‘Divergent’-series geschreven door Veronica Roth. Dat zat me aan het denken om zelf eens te recenseren en hier begin ik dan. 

Ik zal de drie boeken recenseren in drie verschillende delen. Met vandaag: het eerste deel ‘Inwijding’



Inwijding is het begin van de reeks en komt vrij traag op gang. Ik probeerde het dan ook over verschillende periodes in mijn leven te lezen: een blij periode, een droevige periode, een ‘gewone’ periode, enz. Dat werkte voor mij vrij goed aangezien ik zo toch besloot even verder te lezen en het niet aan de kant te leggen. Vanaf dat moment werd het pas echt goed…

Zo was ik vrijwel meteen verliefd op de chemistrie tussen Tris (Beatrice) en Four (Tobias). Ik moet toegeven, het was vrij voorspelbaar!😉 Toch hield ik ervan. Ook de simulaties en dergelijke waren voor mij een must om verder te lezen. Het futuristische Chicago vond ik gewoon iets hebben. Je vielt gewoon dat Roth hier heeft nagedacht hoe ze het geloofwaardig en toch ook ongeloofwaardig kon maken. Geweldig! Al moet ik toegeven dat het niet het beste boek is dat ik ooit heb gelezen.

Mijn favoriete ‘quote’ uit het boek? Dat moet deze zijn:

We halen allemaal de deugden van de andere facties neer om die van onszelf op te krikken. Ik wil dat niet. Ik wil dapper zijn en onzelfzuchtig én aardig én eerlijk

Tobias Eaton (Divergent 1, Inwijding p. 290)

Geef een reactie

